top of page
חיפוש

שירי משחק ואצבעות לבית ולמעון

עודכן: לפני יומיים

איך שירי משחק תורמים לפיתוח הקשר והשפה? (סרטון עם 16 דוגמאות לשירים ודקלומים בהמשך)

שירי משחק ואצבעות הם חלק בלתי נפרד מתרבות הילדות המוקדמת- שירים קצרים, דקלומים, מחורזים, מלווים בתנועות, במגע ובקצב. לעיתים הם נראים “משחק תמים”, אך למעשה הם מהווים כלי התפתחותי עשיר ורב-ממדי לגיל הרך לשם קידום שפה, תקשורת, קשב, קואורדינציה וזיכרון כבר מלידה.

המרכיבים העיקריים- מקצב, תנועה (ג'סטות) ושפה- משתלבים יחד ליצירת חוויה גופנית-רגשית-קולית, שבאמצעותה תינוקות ופעוטות לומדים להבין את עקרונות התקשורת והשפה עוד לפני שהם מדברים בעצמם.

1. מקצב- הלב הפועם של השפה

המקצב הוא יסוד מרכזי הן במוזיקה והן בשפה. הדיבור עצמו נושא מאפיינים מוזיקליים: הדגשות, עצירות, אינטונציה וזרימה.

השתתפות בשירים ודקלומים לפעוטות הכוללות מקצביים תורמת ל:

  • פיתוח מודעות פונולוגית מוקדמת- תינוקות ופעוטות מתחילים לשים לב להברות, לחרוזים ולצלילים חוזרים (Kuhl, 2004).

  • הבנה של רצף וחזרתיות, המהווה בסיס ללמידת מבנים תחביריים וזיכרון לשוני.

  • ויסות חושי וקשבי- המקצב הצפוי והרפטטיבי מאפשר תחושת ביטחון ויכולת להתמקד בגירוי קולי לאורך זמן.

המקצב אם כן "מכין את הקרקע" ללמידת השפה- דרך הגוף, האוזן והחוויה הרגשית גם יחד.


2. תנועה וג'סטות- גשר בין פעולה למילה

התנועות והג’סטות המלוות את השיר אינן קישוט, אלא שפה מוקדמת בפני עצמה. כבר מהחודשים הראשונים תינוקות מגיבים למחוות כמו “ביי ביי” או “כפיים”, ולומדים שהגוף מתקשר לא פחות מהמילים.

שילוב תנועה בשירי אצבעות ודקלומים תורם ל:

  • קידום הבנה שפתית- קישור בין פעולה למילה (“כפיים” – מחיאת כף).

  • חיזוק קואורדינציה ותיאום דו-צדדי- תהליכים הקשורים גם להבנה שמיעתית ולתכנון מוטורי.

  • העמקת החוויה החברתית והרגשית- התנועה, המגע והקצב המשותף מחזקים את הקשר בין המטפל/ת לתינוק, ומגבירים את המוטיבציה לתקשורת (Goldin-Meadow, 2014).

במובן זה, הג’סטות הן השלב הראשון של השפה- דרך הגוף, לפני הופעת המילים.


3. שפה- העושר המילולי והמבני שבשיר

שירי משחק ואצבעות מציעים לתינוקות ופעוטות חשיפה לשפה עשירה, קצבית ומובנית:

  • אוצר מילים מגוון הכולל פעלים, שמות גוף, תיאורים ומילות יחס.

  • מבנים תחביריים פשוטים וברורים (“יש לי שתי ידיים”, “ידיים למעלה”).

  • חריזה, משחק וצליליות המעוררים הנאה מהשפה ומעודדים חזרה וחקירה.

החזרתיות הרבה מאפשרת לתינוק או לפעוט לצפות למילה הבאה, להשלים משפטים או להשתתף בתנועה- שלב חשוב בהתפתחות השפה האקטיבית.


4. האינטראקציה- הלב של החוויה

שירי משחק ואצבעות הם בראש ובראשונה אינטראקציה הדדית בין מבוגר לתינוק.הקשר העין, החיוך, הצחוק וההמתנה ההדדית יוצרים שיח של תורות (turn-taking), הבנה הדדית וציפייה משותפת.

במהלך השיר, התינוק חווה:

  • הקשבה וקצב משותף

  • תגובה לתנועה או קול שלו

  • תחושת שליטה ושותפות בתקשורת

חוויה זו מהווה יסוד ללמידת דיאלוג אמיתי- הבנה שהתקשורת היא הדדית ומבוססת על תגובה לאחר.


צפו בסרטון עם 16 שירי משחק ודקלומים לגיל הרך כולל המילים והתנועות


שירי משחק ואצבעות לבית ולמעון- הסרטון הינו חלק מקורס "ארגז כלים שפתי" להורים ולצוותי חינוך במעונות

משמעות פעילות של שירי משחק ואצבעות בבית ובמעון

להורים-

השירים והדקלומים המלווים בתנועות וג'סטות הם הזדמנות מצוינת ליצירת זמן איכות יומיומי ומשמעותי עם התינוק או הפעוט. אין צורך בציוד או בתכנון מוקדם- מספיק קול, מבט ומגע.שירה משותפת בבית:

  • מחזקת את הקשר הרגשי ואת תחושת הביטחון

  • מעשירה את השפה בהקשר טבעי

  • יוצרת רגעים של שמחה וקרבה המקדמים תקשורת ספונטנית

גם שירים קצרים כמו "ידיים למעלה", "סבתא בישלה דייסה", או "עיגול" (צפו בסרטון) יכולים להפוך לשגרה יומית המעודדת שפה, קצב והנאה משותפת. מעוניינים בכלים נוספים לקידום השפה בבית? גם אתם רוצים לדעת שילדכם מתפתח בקצב הנכון? לקורס "ארגז כלים שפתי" המלא להורים

לצוותי חינוך במעונות ובגנים-

במסגרת המעון והגן, שירי משחק ואצבעות מאפשרים יצירת רצף שגרתי ומשמעותי:

  • פתיחת יום בשיר קבוע יוצרת תחושת יציבות וביטחון

  • מפגש בוקר או מפגש נושא עם שירים קבועים הופכים לרוטינות שפתיות מוכרות וצפויות- דבר המקל על רכישת השפה באופן טבעי.

  • שירים לפני אוכל, לפני שינה או במעגל בוקר מחזקים את תחושת הסדר, הציפייה וההיכרות עם רצף האירועים

  • שימוש עקבי בתנועות ובמילים מעודד הבנה גם אצל פעוטות שעדיין אינם מדברים

שירים ודקלומים,הם כלי פשוט לפעילות מעשירה, איכותית שמפתחת ומעודדת קשר חם ומיטיב ומפתחת את השפה על כל גווניה.

מעוניינים בכלים נוספים לקידום השפה במעון? רוצים לקבל כלים גם לאיתור פעוטות עם קשיים שפתי? לקורס "ארגז כלים השפתי" המלא לנשות חינוך

סיכום

שירי משחק ואצבעות משלבים בצורה טבעית קצב, תנועה ושפה, ודרכם תינוקות ופעוטות מתרגלים מיומנויות תקשורת ושפה באופן חווייתי, רפטטיבי ומהנה.הם:

  • מעודדים הקשבה, הבנה וזיכרון,

  • מחזקים קשר רגשי וביטחון תקשורתי,

  • מעשירים את השפה המדוברת ואת חדוות הלמידה.

לכן, גם בבית וגם במעון, שילוב יומיומי של שירי מחק ואצבעות הוא אחת הדרכים הפשוטות, הזמינות והיעילות לקידום התפתחות שפה טבעית, רגשית ומלאת משמעות.


מקורות עיקריים (נבחרים):

  • Kuhl, P. K. (2004). Early language acquisition: Cracking the speech code. Nature Reviews Neuroscience, 5(11), 831–843.

  • Goldin-Meadow, S. (2014). How gesture works to change our thoughts. Trends in Neuroscience and Education, 3(1), 4–6.

  • Brand, R. J., Baldwin, D. A., & Ashburn, L. A. (2002). Evidence for “motionese”: modifications in mothers’ infant-directed action. Developmental Science, 5(1), 72–83.

  • Thiessen, E. D., & Saffran, J. R. (2009). How the melody facilitates the message and vice versa in infant learning. Annals of the New York Academy of Sciences, 1169(1), 225–233.

 
 
bottom of page