top of page

סנכרון הורי והשפעתו על רכישת שפה

האם אנחנו תמיד מצליחים להבין את התינוק שלנו? להתכוונן אליו? להסתנכרן איתו? ומה קורה ברגעים שלא? האם זה יכול להטיב עימו לעיתים? ומה זה בכלל "סנכרון הורי"?


תרשים דוגמאות
סנכרון הורי

סינכרוזיציה 👥💕- "בין התינוק להורה יש אינטראקציה זוגית שנקראת דיאדה. אינטראקציה רק בין שניהם, בלי שום חפץ או צעצוע. לדוגמה: ברגעים שהם שוכבים על הרגליים שלנו, בזמנים של החלפת טיטול, אמבטיה, האכלה...רק אני והתינוק. באינטראקציות בין התינוק למבוגר נוצר סנכרון בינינו, אנחנו מתאימים את עצמנו אחד לשני" (פלדמן 2007).


כבר בגילאי 2-3 חודשים - אנחנו רואים תגובות של אחד למה שהשני עושה. איך התינוק לומד להגיב לנו בגיל כ"כ צעיר? פעמים רבות זה קורה בשל העובדה שהטיפול שלנו בו נעשה באופן אוטומטי - האופן בו מרימים את התינוק, החלפת הטיטול, ההנקה או האכלה הם כמעט תמיד אותו דבר. התינוק לומד שיש דברים שקורים ברצף קבוע (אני שומע את הקול של אמא- אני רואה את הידיים של אמא- אני יודע שאמא תיכף תרים אותי). הקביעות שבה אנחנו פועלים יוצרת אצלו היכרות וכשמשהו מוכר לו- הוא חש ביטחון (הידיים של אמא לא מבהילות אותי). הוא יכול להתאים את עצמו ולהגיב (להתכוונן עם הגוף להרמה של אמא). וזהו בעצם הסנכרון ⭐️.


בגילאי 3-9 חודשים- האינטראקציה הופכת להיות דומה לשיחה- בגוף, בקולות, במבטים. כמו בשיחה בין מבוגרים- חלק מהזמן אנחנו יוזמים וחלק מהזמן אנחנו מגיבים. כך גם בין התינוק להורה (אבא חייך ואני מגיב, או שאני יוזם את החיוך ואבא מגיב). אנחנו אמנם מאוד מנסים להבין את התינוק כל הזמן ולהיות מותאמים לו, אבל המציאות היא שרוב הזמן זה לא מותאם ונעים, ואלה הם בעצם רגעי חוסר מותאמות ⚡️ (אמא לקחה לי את היד, זה לא היה לי נעים. אז אני מזיז טיפה ואז גם היא קצת זזה ואנחנו יכולים להמשיך).


בעצם השיחה היא על התיקון 🛠 של חוסר המותאמות- על התכווננות וההתאמה. ובדיוק המקום הזה, של חוסר מותאמות ותיקון- הוא המקום שבו התינוק לומד שגם כשלא הכל מושלם, העולם לא נהרס, לא קורס. קורה משהו ואני רואה את התיקון שלו. הבנה זו של התינוק שיש לו השפעה על העולם היא משמעותית - הוא מבין שיש סיבה שבגללה כדאי לו להיות בתקשורת. הוא יכול לגרום לשינוי. זהו גם שלב חשוב בהתפתחות הרגשית של התינוק (גיבוש העצמי)👶🌱.


אנחנו לא תמיד נצליח להיות מסונכרנים,

אך עצם הניסיון להבין, להתכוונן ואולי "לתקן" - הוא העיקר.

וכשהסנכרון מתקיים, ישנו ניצוץ ✨

רגשי, תקשורתי, שפתי - שנחתם בגופנו. רוצים לרכוש כלים נוספים לפיתוח השפה של ילדכם? תוכלו למצוא שני קורסי אונליין בנוצרו במיוחד עבורכם

bottom of page